FRENK FRAZETA Kum fantastične umetnosti

Ljudsko telo je oduvek bilo inspiracija slikarima, ali i strip crtačima. Jedan od njih, veliki Frenk Frazeta, preneo je svoje slikarsko umeće u stripove zbog čega će ostati zapamćen u svetu devete umetnosti kao najbolji od najboljih. Prošlo je više od decenije kako nas je napustio, ali njegova umetnost i dalje živi jednako veličanstvena i prekrasna u svojoj lepoti.

Još kao petogodišnjak u vrtiću Frenk je pokazao izuzetan talenat, viđen samo kod dece duplo starije od njega. Toliko ozbiljno su shvatili dečakov rad da su nagovorili njegove roditelje da ga, kad je imao samo osam godina, upišu u ozbiljniju školu. Njegov mentor je bio Majkl Falanga, italijanski slikar, imigrant.

Prvo delo objavljeno mu je u Tally-Ho Comics-u, kada mu je bilo samo 16 godina.

Frazetina ilustracija Ringa Stara za magazin Mad 1964. skrenula je pažnju na njegov rad, a filmski studiji angažovali su ga da slika filmske plakate.

Ipak, njegova naslovnica knjige Conan the Adventurer iz 1966. lansirala je Frazetu u zvezde a tri godine kasnije je naslikao nezaboravnu naslovnicu debitantskog izdanja slavne seksi vampirice Vampirele. Njegove upečatljive slike Konana, Tarzana i Džona Kartera s Marsa promenile su način na koji su čitatoci gledali likove i uticale na druge umetnike i filmske režisere, uključujući Džordža Lukasa, koji je posetio Frazetin studio 1978.

Animator i filmski reditelj Ralf Bakši, poznat po radu na animiranim igranim filmovima Mačak Fritz (1972), Čarobnjaci (1977) i Gospodar prstenova (1978), pozvao je 1983. Frazetu da sarađuje s njim na filmu Vatra i led (1983) koji je trebalo da bude animirana verzija Frazetine slike.  Frank se već oprobao u filmskoj industriji, stvarajući promotivni materijal za filmove What’s New Pussycat? (1965), Mad Monster Party (1967) i Veliki izazov Klinta Istvuda (1977).

Broj Frazetovih ilustracija koje su svojom vizuelnom snagom privukle pažnju publike beskonačan je, a ukrašavale su sve segmente pop-kulture: od naslovnica knjiga, preko stripova, filmskih plakata, do omota rok ploča. Njegovi likovi mišićavih varvara, obnaženih lepotica, košmarnih čudovišta, divljih životinja, smeštenih u krajolike fascinantne lepote, bez obzira na to da li je reč o izmišljenim ili stvarnim lokacijama, hipnotički deluju na posmatrača ne ostavljajući šansu za ravnodušnost.

U skladu sa svojim klasičnim slikarskim obrazovanjem, Frazeta je veliku većinu dela radio tehnikom ulja na platnu na velikom formatu, što je njegovim naslovnicama davalo originalnu prepoznatljivost i upečatljivost.

Frazeta je slikao na isti način onako kako njegovi junaci vitlaju oružjem – snažno i osvajački, o čemu priča odlični dokumentarac o njegovom životu iz  2003, pod nazivom Painting With Fire.

Njegova supruga Elenora Frazeta, kojom se oženio 1956. i bio u braku do njene smrti 2009, brinula se za administrativnu stranu posla i pažljivo čuvala sve njegove originalne slike, naročito ilustracije za Konana. Koliko one vrede, govori činjenica da je jedna od njih Konan osvajač (Conan the Conqueror), kada se našla na tržištu pre 10 godina prodata za ravno milion dolara.

Ovaj unikatni umetnik je takođe poznat i po snažnim i upečatljivim ženskim figurama.

„Za moje ženske figure kažu da su suviše mišićave i jake, da obične žene ne izgledaju tako. I slažem se s tim. Naravno da ne izgledaju sve žene kao na mojim slikama, ali neke ipak izgledaju. Ja ne želim da slikam one obične žene, već ove druge. Slika je nešto što ima veliki značaj. Želite da gledate u nju, možda zauvek. Ko želi zauvek da gleda običnog heroja? Ako želite nešto snažno i upečatljivo, morate otići u krajnost. Ako je potrebno, ekstremnost u lepoti. Ako je potrebno, ekstremnost u ružnoći. Ako je potrebno, ekstremnost u nasilju i teroru. Mislim da je upravo ta ekstremnost jedan od glavnih razloga zašto tako mnogo ljudi uživa u mojim slikama i crtežima“, izjavio je on .

Odvažnost i ekstremizam ujedinjeni u jedinstvenom crtežu ukratko i na najjednostavniji način opisuju Frankovo umetničko nasleđe koje je ogromno i neprocenjivo.